Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Saturday, August 11, 2012

resepi sotong titik serai

resepi ni adalah antara resepi klasik dari kelantan selain dari singgang ikan.

cara menyediakannya pun lebih kurang macam nak buat ikan singgang jugak.
tapi ikan singgang tak bubuh serai.

dale bahaso kelate, titik  serai bermaksud serai yang diketuk dan dimasukkan dalam masakan.

suami aku duk ngidam nak makan ni.
aku pulak tak pernah pon makan, apatah lagi masak ni.

sebab nak jadi isteri yang baik, makanya aku pon mencoba buat resepi ni.

kaji selidik resepi2 yang aku jumpa dari google, dan aku pon coba la buat.

menu berbuka hari ni.

tapi... aku buat tak ikut resepi yang aku jumpa, adjust ikut apa yang ada kat dapur.

5/6 ekor sotong tanpa kepala
(size sotong aku kecik2 je).
sebatang serai diketuk manja
1ulas bawang merah - mayang
1ulas bawang puteh- mayang
lada hijau
(yang orang buat solok lada)
sedikit lengkuas - mayang
(lebih kurang 1cm kot....)
asam keping
garam sesedap rasa.

i- masukkan sotong ke dalam periuk. ii- masukkan air, dalam 1 1/2 cawan.
iii- masukkan bawang2, lengkuas, serai.
iv- bila dah hampir gelegak, masukkan lada hijau, asam keping dan garam sesedap rasa.
v- biarkan gelegak sekejap,  kendian tutup api.

  - jangan bagi sotong terlebih masak, nanti sotong jadi liat.

  - ada jugak yang masukkan sedikit dakwat sotong untuk nampak hitam, berseri dan asli.

  - sebaiknya jangan buang kulit sotong yang hitam2 tu. tapi aku dah terbuang. makanya jadi pucak lesssi sotong aku.

happy cooking !


4 comments:

  1. putih molek sutun mu,hihi..bakpo mu g bue kulit dio nyo?

    ReplyDelete
  2. tahu la, pestime la kato key... kalu nak wat goni takyah bue ruponyo.

    ReplyDelete
  3. hahaha..bim gak.tahula penyuci seperti namonyo..pah pecoh liur dk make goni?

    ReplyDelete
  4. sabit nga namo dih. pecoh la jugok liur, sebab lapar kot.
    tapi perlu ditambahbaik pada masa akan datang.

    ReplyDelete