Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Wednesday, August 1, 2012

Frequent Answer Question (FAQ)

Soalan lazim yang mak tanya novya bila balik keje.

1. adik make nasik doh ?
2. adik tido dop hari ni ?
3. adik naik motor ari ni ?
4. adik gi tengok nenek ari ni ? (nenek = moyang novya).

sejak dari kecik lagi, masa novya baru lahir lagi, aku suka berbual2 ngan novya.
walaupun tiada komunikasi 2 hala antara kami.
kadang2 novya senyum, atau hanya sekadar tengok je muka aku.

bila dia dah masuk umur 3 bulan,
bermula bila aku terpaksa tinggalkan dia untuk pergi kerja,
soalan2 di ataslah yang aku akan tanya bila balik keje. 

tu yang dah jadi macam FAQ.

pada umr 6 bulan ke atas jawapan novya adalah :
 1.  mehhma (nekma). 
     so aku perbetulkan jawapan dia : nek ma suap.
2. urmmm... (tindak balas pebret bila novya malas bukak mulut 
atau tengah khusyuk buat sesuatu).
3. abah 
    aku perbetulkan : ngan tok abah.
4. abah 
     memang kalu bab berjalan2 dengan tok abah la.


sekarang novya dah boleh jawab soalan aku tu. 
suke =)

1. nekma wakk (nek ma suap)
2. titto awa (tido awal)
3. abah (kekal jawapan yang lama)
4. jawapan yang ni lain sikit - nenek meyy (nenek demam).  
hiyaaannn nenek (kesian nenek)- dengan nada bersimpati.

kadang2 ada extra story dari novya. 
seperti : 

nek buai.  - dia nak gitau mak yang dia gi main buai kat taman.
maeng ne'no - dia nak gitau bahwasanya ari tersebut dia main ngan cik nor.

penggunaan perkataan dan permbinaan ayat dalam percakapan harian novya makin meningkat.
makin banyak cakap, makin bertambah2 rindu mak pada novya.


* sebelum masuk rumah bagi salam dulu. 
alaikun... (assalamualaikum)
dia sendiri yang jawab salam,
kunsalan... (waalaikumussalam)

"If you think i'm cute, you should see my mom" kata baju tu =P




No comments:

Post a Comment