Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Monday, February 4, 2013

menutup yang sempurna

Assalamualaikum w.b.t
salam kasih sayang rindu dendam yang terpendam 
membara2 di dalam jiwaku yang kudus
untuk korang.
heeee...
acaner hidup korang ?
ada baik ?
semoga baik2 saje ye. 
jika kurang baik, sabarlah,
pasti akan ada titik ke arah yang baik2 nanti.
allah maha mengetahui.

hari ni mari kita menambah ilmu di dada.
ilmu tentang kita, wanita islam.

ilmu yang dikongsi di sini diharap 
dapat memberi manfaat kepada kita semua.

aku sekarang masih sedang menambah saham untuk ke sana.
jadi semoga dengan perkongsian ilmu yang baik ini,
dapat menambahkan berat timbangan amalan baik aku di sana nanti.
lillahi ta'ala.

rasa hati aku terpanggil2 untuk berkongsi tentang
isu yang agak simple sebenarnya dalam kehidupan seharian kita.

aku tatau kenapa sejak akhir2 ni hati aku selalu berfikir kenapa 
selama ini aku memandang enteng 
(waaahh... puitis pulak rasa penggunaan perkataan ini).
perkara ini.

walhal sejak dari aku akil baligh, 
ayah aku dah berpesan.
"kamu dah cukup dewasa sekarang nak, 
apa2 yang kamu buat kamu yang akan tanggung sendiri dosanya.
bukan lagi ayah, nak.
jadi jaga diri baik2, jaga pemakaian. kalau nak pakai seluar, 
pakai yang longgar, kalau nak pakai baju tshirt, pakai baju yang
labuh melepasi punggung".

lebih kurang tu la pesanan ayah aku masa hari pertama aku jadi gadis.
(kembali merasa puitis bila guna perkataan ini.)
ye, aku masih sangat ingat pesanan tu.

sejak akhir2 ni pesanan tu menjadi semakin
berulang2 dalam kepala aku.

walaupun aku dah akil baligh,
dosa yang aku buat aku tanggung sendiri, 
tapi sebenarnya tak semua dosa aku tanggung sendiri.
masih ada dosa yang aku buat, 
aku kongsi dengan ayah aku.
dosa apabila aku tidak menutup aurat.

bila diulang tayang balik, 
rasanya jarang sekali aku 
menutup aurat dengan sempurna.

memang aku bukanlah jenis yang berpakaian cekci mekci.
aku bertudung, berpakaian normal je. 
biasa2 la.
tapi masih belum cukup untuk disebut menutup aurat.

pakai tudung pon, 
kadang2 tak menutupi dada.
ada jugak tudung yang aku pakai agak jarang,
baju kurung pon, ada jugak yang agak jarang.

aku tak pakai stokin.
walhal aku tahu kaki aku adalah aurat.
aku kan peminat setia selipar jepon.
susah la nak sarung selipar jepon bila pakai stokin.
 aku rasa lecehnya pakai stokin.
kalau hujan basah.
macam makcik2 pon hado.

ishhhkkk...
rasa teruk sangat. 

selama ni aku membebani ayah aku dengan dosa2 aku.
aku kata aku sayang ayah aku,
tapi aku bebankan dia dengan dosa aku.

aku kata aku sayang 
adik2 lelaki aku,
tapi aku bebankan dia dengan dosa2 aku.

walhal adik2 lelaki aku
masih terlalu muda untuk menanggung dosa aku 
yang dah cukup dewasa untuk tahu 
batas2 dosa.

aku sememangnya tak sanggup untuk 
terus biarkan ayah aku, adik2 lelaki aku yang aku sayang sangat2, 
untuk tanggung dosa aku. 

aku sedar,
dosa tidak menutup aurat adalah dosa besar.
malah dosa ini macam satu penyakit berjangkit.
ia akan berjangkit dan terkesan kepada orang lain jugak.

malah, 
bila aku dah kawen ni,
dosa tu akan ditanggung juga oleh suami aku.
dan jika allah kurniakan aku anak lelaki,
anak aku pun akan turut sama 
menggendong dosa aku ni.

aku tak sanggup,
ayah aku, suami aku, adik2 lelaki aku, anak lelaki aku,
menjadi penggendong dosa aku.

ya allah.










comel kan ?


-------------------------------------------------------------------------------------

alhamdulillah, 
allah permudahkan jalan untuk aku 
berusaha menutup aurat.
aku harap aku berjaya lakukan dengan sempurna.
(rasanya ada yang masih belum sempurna) 

sebenarnya, 
ada jugak bunyi2an, 
bisikan2 atau persoalan2 yang diajukan bilamana aku
berpakaian tidak lagi macam dulu. 

ada yang cakap pemakaian aku sekarang dah macam makcik2 
(akak aku cakap),
ada yang jugak bunyi2an yang macam kenapa tiba2
pakai macam ni,
pakai macam ni ada nak sorok sesuatu ke (soalan paling pelik),
 dan lain-lain.

tapi sememangya aku rasa
susah sikit nak terangkan kenapa.
walaupun mereka2 sendiri tahu jawapannya kenapa.

kerana Allah.

sudahnya,
aku diamkan saja dan tersenyum.
aku takut jawapan aku akan menyinggung hati dorang.
ikhlaskan hati moga hidup diberkati.

aku masih macam dulu,
suchi yang ting tong.
suchi yang selalu alpa dan buat silap.
dan semestinya,
suchi yang enjoy !
(sila buat gaya macam nora danish).

"ya allah,
istiqamahkanlah hati aku untuk perubahan ini.
janganlah engkau bolak balikkan hati aku. 
tekadkan hati aku, 
jauhkan aku dari bisikan syaitan.
aku tenang dengan keadaan ini, aku mahu terus begini.
tetapkan iman dan hati ku ya allah.
ku mohon keampunanmu ya allah."

sama2lah kita berubah ke arah yang terbaik 
sahabat2 ku sayang.

walaupun sukar di awalnya,
pasti akan ada manis diakhirnya.
allah maha pengasih.

~ yang bertudung tak semestinya menutup aurat,
yang menutup aurat pastinya bertudung~

XOXO
=)




No comments:

Post a Comment