Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Sunday, May 11, 2014

bukit bendera untuk kali kedua

Assalamu'alaikum w.bt

entry ini dan entry sebelum ni adalah 
entry penyamaran.
taip minggu lepas,
ari ni baru sempat post.

sambung perjalanan lepas hantar dorang gi escape, 
kitorang menuju mencari jeruk madu pak ali.
aku beli di salah satu cawangannya di teluk bahang.
yelah, sejak mengandung ni, 
keterujaan nak amik gambar memang takde.
so, 1 keping pun takde gambar jeruk madu pak ali.
tak payah gambar, sume orang dah kenal kan ?
usai memborong jeruk (kecur liur terbayang jeruk2 itu),
menujulah kami ke bukit bendera.

singgah solat di masjid negeri yang memang 
dah dekat sangat dengan bukit bendera.

macam biasa, nak naik ketapi kena beratur dulu.
tapi kali ni tak sepanjang yang masa datang sebelum ni.
tapi dalam ketapi tetap bersesak2.

ketapinya boleh tahan laju.
terasa gayat ye.

kunjungan kali ni sempatlah untuk aku meninjau2 kat atas
bukit bendera.
sebenarnya tak larat. 
tapi dah alang2 naik, seret je la kakiku dengan saki baki
tenaga yang ada.

suhu pada hari tu tak berapa nak sejuk.
sampai je atas, suami aku ajak makan dulu.
memang lapar sebenarnya sebab kitorang sarap ngan mehhun je.

kitorang singgah makan kat foodcourt. 
harga not bad.
takde la mahal sangat.
dalam rm 6 untuk nasik goreng ayam.
rm 4 untuk laksa penang.
tapi, yang laksa penang tu, 
kureng rasa. rasa macam yang aku buat lagi best.
heh...

kat situ ada jugak jual cenderahati dan mata.
harga pun takde lah mahal.
rasa macam sama je dengan kedai kat bawah sana.
fridge magnet rm 10 untuk 4 pcs.
ok la kan ?
aku tak beli sebab masa datang dulu kan dah beli.
sekali cukup la kot.

kat bahagian atas foodcourt ada macam tempat tinjau2.
pastu ada pagar, pastu ada pulak pesen tiru style korea ke hapa,
yang tulis nama kat mangga pastu manggakan mangga tu kat pagar tu.
yang macam kengkononnya ololo sweet...
gambar tidak disediakan.

nam setengah, nam setengah !
sape ingat skrip iklan apa ?
aku pun lupa.
tapi dalam iklan tu ada pasal kuda hitam, kan ?

lepas kenyang makan, 
kitorang sambung menapak tinjau2 kawasan.
kat atas bukit ni disediakan khidmat sewa buggy car.
rm 50 untuk 1 kete = 6 orang.
kalau tak silap aku la.
orang mengandung memang mudah lupa.
hehe...

papa nak belanja naik, pusing2 kat bahagian atas.
so takyah la nak menapak.
kete ni pusing dalam 4km. 

kete dah ada, sume naik, 
novya pulek buat hal.
menangis tak nak naik.
huk aloh, 
sume orang naik kecuali aku, novya dan suami.
beriya2 aku suruh suami aku naik.
ye la, bayar untuk 1 kete tapi naik tak cukup 1 kete.
rugi la.
suami aku pulak dengan beriya, biar lah, biarlah.
haih.
katanya kalau dia naik, takkan dia nak tinggalkan aku
ngan novya je kat situ.
betul jugak.
tapi mak ok jeww...

buggy car ni bawak korang pusing bahagian atas bukit.
dapat tengok rumah orang2 kayo yang buat rumah kat atas ni.
seperti banglo tan sri ananda krishnan.
rumah banglo lama zaman british pun ada.
agak2 time malam2 rumah tu angker tak ?
hu....hu...hu...

sesambil tunggu mama dan atok dan pacik2 round, 
novya isi minyak dulu.


tua2 pun masih isap botol susu.

bukan tertido, kebetulan masa snap terpejam mata.
yang kat bawah pokok bunga kertas, 
ada payung tu, kat situlah
tokey buggy car duduk.
nampak masyuk betul bisnes dio.
ada sorang lagi tokey.
yang tokey satu lagi tu takde ofis macam dia.
tapi dua2 nampak masyuk.

dibalik kepala suami aku tu, 
adalah pejabat pos.

polis stesen bukit bendera.
since 1920 something.


yesss !
inilah yang dicari2 oleh novya.
dapat main ni maka lengkaplah perjalanan makan angin novya.
playgoround ni bersebelahan dengan kuil, dan di belah atas sikit,
ada masjid.
atas lagi ada lagi tapi aku tak larat nak menapak.
maka takat ni je perjalanan aku.

haih, ruginya tak dapat naik buggy car tu.

untuk makluman
ketinggian bukit bendera ni adalah 735 dari aras laut.
so kalau nak naik saja2 lepas ni rasanya tak lah kot.

untuk naik bukit bendera dengan kete, ada laluannya.
tapi hanya kete yang ada pas je yang boleh naik.
yang pasti kita2 ni memang tak boleh la.



gambar last sebelum turun ke bawah. 

ku melangkah dengan penuh yakin bersama selipar jepunku.



itu sajo perjalanan untuk ari ni.
besok dah nak balik.

2 comments:

  1. Olohhh isap susu botol lg nah dioo...
    Esok2 share dgn adiknyo ko gano ni hihi,

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la. rasanya berebut nga adik lepas ni.
      nok sekoloh esok kakre doh.

      Delete