Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Monday, August 4, 2014

berlalulah sudah ramadhan...

Assalamu'alaikum w.b.t
salam kerinduan seribu kemaafan ku pohon padamu di bulan syawal nan mulia.

huih, punya lama tak hupdate.

punya banyak benda nak kobar an.
tapi punya banyak malas dari rajinnya.

sobar yo la eh.
penyakit malas tu memang sebati amat dengan aku.
so, kalau dia dah menempel, 
memang susah nak buang.

sebulan lalu aku lebih seronok untuk duduk bersahaja,
menggoyang kaki bersaiz 6 ini.
atau kekadang merebahkan tubuh berbadan dua ini dan 
tido. memang sodap.

hidup tidak produktif.

adik2, jangan ikut perangai tak bagus ni ye.

ini hanya untuk ibu2 mengandung je.
biasanya disebut sebagai pembawaan budak.
ok, itu cuma halasan.

alhamdulillah tahun ni dapat bertemu dengan ramadhan lagi.
alhamdulillah jugak tahun ni ramadhan ditempuh dengan penuh 
gagah perkasa bersama khalifah kecil ni.
alhamdulillah aku sihat walafiat sepanjang ramadhan.

boleh dikatakan hari2 tolan air kelapa.
perghh... sodapnya air kelapa.
orang kata kalau nak kulit anak bersih masa bersalin,
minumlah air kelapa pada bulan2 terakhir.
orang kata la, tak tau betul ke tak.
tapi yang aku betul2 tau,
bila banyak minum air kelapa, asyik nak ke tandas je.
proses rembesan air berlebihan dalam badan meningkat.

sehari sebelum tiba bulan berkat,
nekjah pergi meninggalkan kami.
selepas lebih kurang 4 tahun sakit.
akibat penyakit kencing manis dan usia yang dah lanjut.

nekjah, bonda kepada tok abah,
nenda kepada suami aku,
moyang kepada novya.

novya agak terasa dengan pemergian nekjah.
sebab biasanya setiap hari tok abah bawak novya jenguk nekjah.
tercongok dekat katil nekjah.
"anok sapo ni ?", soal nekjah tiap kali novya datang.

anak comey dalam perut mak ni bukan main active 5 lagi,
walaupun bulan puasa.
keaktifan tu kadang2 memenatkan dan menguji tahap kekebalan urat dawai.

kalau dibandingkan novya ngan anak yang ni,
memang berbeda amat.
dengan aktifnya, dengan badan aku yang mudah penatnya.
tubuh aku dah tak sekebal semasa pregnant kan novya.

baru anak ke2, dah macam2 kan.

lepas ni kena telan akar kayu dengan batang2 kayu sekali, 
untuk kekal gagah perkasa.

itu la, masa berpantang, mengurut  2 3 kali je.
bertungku, tak payah cakap la.
aku bertungku macam tak bertungku.
seingat aku, 3 hari aku bertungku.
tetapi, ketiga2 hari tu, rasa macam tak bertungku pun.
belum sempat batu tu sejuk, aku dah surrender.
baru je mak bidan letak batu tungku, 
aku dah, addeehhh... pedih2. panas2.
tak tahan ooo panas...
macamana urat2 nak bersambung dan sihat.
mak bidan pun macam, huh, malaslah aku nak tungkukan budak ni.
haha!

haish...
ari ni entry bertema koksey kokdang ye.

nanti kalau ada kerajinan lagi, 
aku tempek gambar raya kami. 

raya tahun ni novya very good.
tapi mak ayah tak berapa bermood raya.

berselebet kat rumah je.
agak kesian novya, pungutan duit raya tahun ni tak berapa memberangsangkan.

single terbaru novya,
suasana hari raya.
"belllalulah sudah yomadan, bebuyan bepuasa.
tiba sawal kita yayakan dengan rasa gembira.
anak muda di yantauan semuanya puyang ke desa,
ibu dan ayyah keyiangan bertukur tak terkiya..."


ok lah, pinggangku yang tak berapa ramping ni dah terasa lenguh.
nak gi baring2 la jap.

XO

tempek gambar budak kesayangan mak sekeping.


5 comments:

  1. Akar kayu gapo su nok?
    Meh nok wi hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akar kayu jati boleh. kayu nyatoh ko. asal boleh jadi gagah perkasa. haha.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete