Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Thursday, June 2, 2011

anak minang !

masa kecik-kecik dulu aku agak tak suka, tak amek kesah pasal 'keminangan' aku ni.tapi aku suka dengar orang minang bercakap.  kalau kawan papa datang umah, dorang baham cakap bahasa minang dorang.  aku dengar je la, paham la jugak apa yang dorang cakap. 
kalau balik kampung nenek kat bukittinggi, sedara2 aku ajar aku cakap bahasa minang. tapi aku macam tak berapa minat. dengan bangganya aku cakap bahasa kelate. ngaahaaaha!!
tapi tadi masa belek2 wikipedia, aku terjumpa sesuatu yang menarik tentang minangkabau. fakta yang membuatkan aku merasa bangga kerana mengalirnya darah minang dalam diri aku. cewaaahhh... puitis la pulak.
rupanya indah betul adat minangkabau ni.  penuh dengan nilai2 murni. gaaa!!!
betol la apa yang orang selalu cakap, biar mati anak jangan mati adat.  sebab adat tu yang akan menjadikan anak2 kita anak yang baik. so, kalau adat kita baik, anak jadi baik, maka akan lahirlah anak2 yang baik2.
aku share link dari wikipedia untuk perkongsian fakta.  untuk menambah ilmu di dada =)

salah satu bangunan di bukittinggi. tak silap aku ni bangunan bank.

No comments:

Post a Comment