Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Monday, September 15, 2014

rasa macam dah nak bersalin.

Assalamu'alaikum w.b.t
Selamat Hari Malaysia - besok.
kalau bersalin besok cun jugak kan ?
sama tarikh ngan kak long la nanti.
16112010
16092014

diam tak diam dah tak lama masa waktu untuk aku melahirkan nih. 
26092014 just around the corner.
haish... debaran makin terasa.
tanda2 pun dah makin ada. 

mula ahad lalu, start cirit birit, yang mana merupakan salah satu tanda nak bersalin. 
sebenarnya bukanlah sakit cirit-birit.
tapi buang air besar macam cirit birit. 
lebih mudah dan tiada lagi semelit.

sesetengah orang akan alami pembuangan air besar camni seawal 2 minggu sebelum nak bersalin. 
aku tak tau aku untuk berapa lama. sebab masa novya dulu rasanya takde pulak tanda2 yang cirit birit ni. 
atau aku yang dah lupa. hermmm... dulu takde blog, tak tulis dalam diari. maka tak berapa nak ingatlah kan.

selain dari itu, dalam minggu ni aku rasa kedudukan baby makin ke bawah. 
terasa macam nak keterbawah je duduknya. 
buang air kecik tak yah cite la. memang kerap dan kadang2 rasa, alahai, malasnya nak ulang alik gi toilet.

kalau duduk lama2 atau baring lama2, time nak bangun terasa la sakitnya.
lenguh dan macam sengal2 kat bahagian pelvis. 

sekarang ni, masa duk menaip ni, 
terasa jugak. kejap2 baby mengeras.
kejap2 bila mengeras tu, senak kat bawah.
belakang terasa lenguh2. 
cuak jugak sebenarnya ni. 

orang kata kalau dalam tempoh sejam tu rasa rasa kontraksi dalam 5 minit sekali, 
dah boleh ke spital.
tapi seeloknya jangalah berlengah2 sangat nak ke spital.
kelam kabut nanti, susah jugak.

kak long pun sebenarnya dah tak sabar sangat nak jumpa baby.
tiap2 malam cium baby. gosok2 perut mak. 
"nanti baby tubik moyek2 deh."

tunjuk mainan kat baby la, konon2 bercakap ngan baby.
sambil pegang kakak,
"hai baby, nama saye kakak".
sambil tayang kakak kat perut mak yang membuncit.

harap2 kak long akan jadi kakak yang pengasih penyayang pada adik2.

selamat berjaya untuk aku.
mak boleh !!!
(dalam ati ada sekelumit rasa berdebar dan kegerunan - 
yang kalau boleh memang aku nak buang jauh2). 
positif, positif, positif.



doa Nabi Yunus - insyaallah membantu memudahkan proses bersalin.


dalam pada itu, 
aku nak mintak mahap banyak2 kepada pembaca blogku yang kudus ni, 
kalau ada setiap patah kata aku dalam blog ni mengguris hati korang.

dan kepada kekawan yang berada di alam maya dan realiti, 
maafkan salah silap yang dilakukan secara tak sengaja, 
yang sengaja rasanya tak de kot.
tak terniat pun nak saja2 sakitkan ati korang.

semoga allah permudahkan proses bersalin dan berpantang aku. 
selamat datang anak september !

No comments:

Post a Comment