Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Wednesday, September 5, 2012

loni bermaksud sekarang

loni bermaksud sekarang.

contoh ayat :
"jangok su loni"

dalam bahasa malaysia bermaksud :
bergaya su sekarang.
* jangok tu sebenarnya kalau ikutkan berhias, macam melawa la.

okey.
yang taleh blah, perkataan loni tu.
maknanya sekarang je nampak aku melawa.
sebelum ni tak.

memang pon.

aku spesis manusia yang tangkap mana yang muat.
dari segi berfesyen la.
cewah, perkataan fesyen tu macam jakun je bunyinya bagi aku.

manusia sekeliling aku selalu kondem cara pemakaian aku.
ummi selalu cakap, kalau nak gi keje tu, cuba la pakai cantik2 sikit.
adik aku cakap, orang meniaga pasar malam lagi pandai bergaya dari kak uci, 
bergaya tak macam orang keje opis.
macam macik2 je... 
member2 aku pon sama.
su ni bergaya la sikit.
tak padan ngan keje.
katanya secretary tapi macam macik bancuh kopi je.
huuuhuu...

betapa kejamnya dorang bagi statement kat aku.
aku tak amik ati pon.
terima kasih kepada manusia2 yang selalu amik berat pasal aku.
tu tandanya dorang sayang aku. 
kan...

bagi aku mudah je,
pakai apa yang aku rasa selesa.

apa guna melawa dengan high heels 3 4 inci, 
tapi terpaksa jalan kengkang2, balik umah terpaksa urut kaki, kaki melecet, lenguh urat kaki.
semata2 nak melawa katanya. 
(aku pernah alami, phhuuii..)

apa guna melawa dengan baju sendat, dah macam barut nangka (bidalan orang kelantan).
nak bergerak pun tak selesa.
masuk lif, terpaksa tahan nafas sebab nak cover kebuncitan perut. 
huuhu... 
macam iklan dalam tv tu.

bermekap tebal patbelas inci, 
sampaikan tak nampak dah mana  lapisan kulit yang asal.
hoh ! tebal gila tu.
balik rumah terpaksa sapu itu ini.
2 jam semata2 nak tanggalkan mekap yang melekat kat muka.

aku manusia yang sedikit malas, 
aku tak rela nak hadap benda2 camni.

aku sangat kagum kepada insan2 yang memberikan komitmen yang penuh dalam bermekap.
bangun awal pagi untuk bermekap, luangkan masa berjam2 untuk membelek2 muka.
insan2 macamni memang bagus, rajin dan committed.
dan aku suka tengok orang bermekap cantik2. 

ado gamok dop ?



art vs nature


selipar jepun adalah pebret aku.
pergi keje berselipar jepun, ok je bagi aku.
keje pejabat menteri pulak tu. 
PA pakai selipar jepon je ?
selebet gila kot...
tape la, aku ok je.

baju pakai je mana yang ada.
yang muat, longgar pon aku pakai.
dah memang sah2 macam macik2.
ouh, teruknya aku.
tade style langsung.

baju kurung masa aku form 3 pon aku masih pakai.
walaupun baju tu dah longgar dan nampak selebet untuk dipakai ke tempat kerja. 
tapi bagi aku tak selebet pon. 

macamana pulak sorang opismate aku boleh kua statement baris ke3 seperi di atas ?
"jangok su.. loni."
sejak dua menjak ni aku tade bergaya pon. 
bukan la melawa tahap maks datin.

biasa2 je. 
mungkin sebab tahap keselebetan aku yang melampau hingga menyerlahkan perbezaan di antara
aku berselebet dan aku bergaya.

satu perkara yang aku perasan,
bila aku pakai tudung bawal, menampakkan aku lebih muda.
bila aku pakai tudung awning/ariani menampakkan aku seperti macik2 dan lebih berumur.

dalam etika berpakaian, 
kita haruslah mengenakan pakaian atau akserori yang membuatkan kita nampak 
10 tahun lebih muda dari usia kita.
cewaahhh... 
aku tau ni masa pegi kursus profesionalisma PA bulan Jun ari tu.

so, jika anda nak nak nampak muda, gayakan sesuatu yang lebih muda dari usia anda.
seperti jika anda berumur 20 tahun, gayakan baju tshirt adik anda yang berumur 10 tahun. 
erkkk... tak boleh. tak boleh.

maksudnya disini, ikut kesesuian la.

jika anda umur 20 an, gayakan sesuatu yang nampak keremajaan.
sweet 17 gitu....

jika anda berumur 30 an, jangan sesekali memakai selipar seperti macik2 yang berumur 40 an.
jangan bawak beg skima yang borring...
kenakan tudung dengan warna2 ceria yang sesuai dengan warna kulit anda.

begitulah seterusnya...

eceh, ada gaya macam penasihat imej tak?

sekadar gambar tempelan.







No comments:

Post a Comment