Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Wednesday, September 26, 2012

jibam


hati terasa nak menjadi pembaca semula.
sesudah sekian lama aku tinggalkan hobi ni.

dulu memang best.
sebab ada hobi.
yang utama, membaca novel, pinjam kat library sekolah, pinjam ngan member. 
kumpul majalah gempak starz (aku suka lawak kampus), kumpul poster.
oh ye, galaxy, sangat lama aku tak beli majalah tu. 

dengar radio, salin lirik lagu dalam radio 
(1 buku yang hanya ada lirik2 lagu pebret-sekarang google je).

kumpul setem, kumpul pokok kaktus yang tomei2, 
kumpul dan menang. 

eh, tu bukan hobi.
hobi aku ni macam hobi syok sendiri la kan..
sebab lebih kepada untuk diri sendiri.

aku manusia yang kurang bergaul.
sadissss...

sekarang hobi aku apa eh ?
hobi ni sesuatu yang kita suka buat di waktu lapang, kan ?
waktu lapang aku sekarang diisi dengan bermain dengan novya, 
menyibuk cek status member kat wall fb, instagram, dan yang utama tido.
dan jugak balik kampung. hohooo...hati riang !

hermm... baru aku perasan, sangatlah tak bestnya hobi2 aku tu.
kecuali balik kampung dan 
 main ngan novya.
yang tu memang best2 giler2.
walaupun waktu tak lapang, pon aku suka buat hobi tu. 
* tu bukan hobi, tanngungjawab.

bangkitkan semula hobi kumpul pokok kaktus ok tak ?
pokok kaktus ni senang dijaga, sesuai dengan aku 
sebagai seorang insan yang 'sibuk' dan malas.
berpasu2 bunga kat rumah tu mati kehausan gara2 aku yang sangatlah 'sibuk'.
tak pasal2 rasa bersalah pulak kat pokok2 tu.
tapi tu la, bukan aku nak pon, 
ummi yang sibuk2 bagi suh letak kat umah.
katanya berseri sikit rumah bila ada pokok bunga.
walaupun... pokok yang diberi adalah dari spesis berdaun dan tidak berbunga, 
hermmm....

asenya tajuk entry pasal jibam,
tapi pendahuluan citer pasal hobi.
kalau exam, memang sah2 banyak kena tolak markah.
isi tade kaitan ngan tajuk.

citer jibam ni sangat terkesan di hati aku.
dulu pinjam kat library. 
(emm... sungguh asing rasanya perkataan library dalam hidup aku sekarang.) 


 citer ni best.
latar tempat dan latar masa cite ni kena ngan jiwa aku.
kawasan kampung, tanah peneroka.
orang2 kampung, suasana kampung yang bagi aku agak asli la.
terbayang2 cane keadaan tempat tu.
macam kampung aku masa aku tadika dulu kot.

watak yang sedih, agak meruntun jiwa.
si jibam yang daif. hidup dalam dunia dia je.
tapi biasa la... mesti ada watak jahat yang busuk ati.
yang best, macam ada sesuatu dalam diri dia.
yang lebih baik dari watak2 yang nampak luarannya sempurna, 
tetapi di dalamnya penuh kejahatan.
ayat dah macam penulis novel kan ?

aku mencari2 kat mana nak beli. 
tapi tak jumpa2.
MPH Online pon dah abih stok.

aku pon sebenarnya ingat2 lupa jalan cite ni.
tu yang nak baca balik, 
dan memasukkan diri ke dalam latar masa dan tempat yang best tu.
aku suka suasana kampung.
melalui lopak2 air untuk ke kebun.
 bersarapan dengan pisang rebus dan kopi o. 
menjamah hidangan tengahari berlaukkan gulai lemak pucuk ubi yang dikutip di belakang rumah, ikan jeruk goreng dan  sambal belacan.
* adehh... terngiangi2 bau ikan jeruk goreng. 
gulp ! telan liur.


Dunia yang bulat, adalah bersegi baginya. 
Benda yang hodoh menjadi cantik pada pandangan mata. 
Katak pisang dan binatang kecil adalah teman sepermainannya. 
Nyanyian untuknya amat pilu mengusik jiwa. 
Dia disambut, bukan di pesta besar. 
Sambutan yang diterima adalah sepak terajang dan penghinaan. 
Air mata adalah teman, tetapi tidak pernah dimengertikan. 
Dia terus hidup, terus bermain di dalam dunianya. 
Jibam terus melangkah, penuh gah, memburai rahsia kematian ayahnya. 
Namun, dia tetap tabah!

"Kalau Kau Menjadi Aku, Aku Yakin Kau Mengerti"

jika ada rejeki aku beli novel ni, 
aku baca sampai lebam, aku hupdate la kat sini.


* memikir2 untuk memiliki hobi. heemmmmhhh......




2 comments:

  1. saya ajin baca jgk cito ni bim.jibam ni kurang cidik dk ke?pah kena tolok dalam gaung?yo dok?

    ReplyDelete
  2. ho. dia jenis budok bebal la jugok. buke dio hok keno tolok dale gaung, ayoh dia.

    ReplyDelete