Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ini memang barang baik !

Tuesday, September 18, 2012

honey stars - penawar sembelit (?)


bulan pose ari tu aku saja belikan novya nestle honey stars.
sebagai snack.
lagipun aku bimbang sebab novya bukan spesis budak yang bermakan.
maknanya dia tak beria sangat mengadap hidangan utama setiap hari.
so snack ni bolehlah jadi pengalas perut dia.

nasiblah baik novya nak makan.
aku letakkan honey stars dekat dia,
so sambil2 main boleh dia ngap.
makan gitu je, tade tambah susu.
nanti kang buat sepah je,
mak jugak yang kena kemas.

novya suka makan yang bentuk roket.
novya cakap nok okek.
bila dah abis yang roket tu baru dia kutip makan yang bentuk star.
novya sebut nok tar.

ni yang bentuk roket. 

jangan beli makanan dalam tin atau kotak yang penyek ye.
novya sangat bermasalah dalam hal penghadaman dan pembuangan.
dari kecik lagi.
berkali2 tukar susu pon sama.
ikut petua petui yang orang bagi pon tak jadi jugak.

sejak aku bagi novya makan nestle honey stars, 
masalah penghadaman novya jadi ok.

jika dulu, penghadamannya sangat bermasalah.
kadang2 seminggu tak poo poo.
kalau poo poo pon, mesti diiringi tangisan dan kesakitan.
aku rasa novya jadi serik nak buang air besar. 

sangat kesian ye.
aku sangat tak suka.

tapi sekarang ! 
sejak makan nestle honey stars, 
novya poo poo dengan gembiranya.
sampaikan dia sendiri tak sedar yang dia poo poo.
nasib baik terbau, kalau tak mengering la benda buangan tu dalam pampers. 

tekstur bahan buangannya pon cantik
dan nampak sihat. (?)
meh tengok gambaran poo poo baby kat baby centre .
jika aku letak kat sini, 
takut nanti ada yang tak sanggup tengok.

meh kita amik tau sikit sebanyak kebaikan bijian penuh ni. 
mat salleh sebut whole grains. 

- banyak khasiat daripada bijian penuh 
kaya dengan serat dan nutrien penting, bijian penuh penting dalam membantu pembesaran kanak2 serta memenuhi keperluan tenaganya. 




-latih tabiat pemakana yang sihat dari awal 
membiasakan anak2 makan bijian penuh merupakan satu cara menggalakkan mereka mengamalkan tabiat pemakan yang sihat.

-memberikan fungsi pencernaan yang sihat  !
bijian penuh merupakan sumber SERAT yang bagus untuk mengekalkan kesihatan usus dalam sistem pencernaan. 

sumber dari nestle


alhamdulillah, 
sekarang novya tak perlu takut lagi untuk poo poo.
dan mak pon tak perlu rasa bersedih bila tengok novya nak poo poo.

anak suka, ibu percaya !
cewaaah !

* ini adalah entry ke seratus.


4 comments:

  1. pahni pun aku nk mkn honeystar jgk lah

    ReplyDelete
  2. anak saya pun make jugak dulu bim. Tapi baba dio xbagi bui doh sebab kalau yekkk bau busuk bedooh kam??

    ReplyDelete
  3. Ok je kot bau bahan kumbahan novya. Kale pon comey je. Le ik molek.

    ReplyDelete